Project omschrijving

3x sneller dan typen!

In het notariaat is het van essentieel belang snel documenten te kunnen opstellen. Digitaal geautomatiseerde spraakoplossingen kunnen u veel tijd en kosten besparen. Kies daarom voor de software van Dragon NaturallySpeaking.

Hiermee kunt u niet alleen rapporten dicteren, e-mails versturen en surfen op het internet. Maar ook uw computer bedienen, uw Facebook-status bijwerken en nog veel meer. En dat alles alleen met uw stem. U spreekt simpelweg in de meegeleverde headset en uw woorden verschijnen direct op uw beeldscherm. Zo kunt u tot driemaal sneller documenten schrijven dan wanneer u typt. Kortom: met Dragon NaturallySpeaking beschikt u over software die net zo snel werkt als u denkt!

Pluspunten

  • 3x sneller dan typenspraakherkenning
  • 99% nauwkeurig
  • Inclusief headset
  • Windows compatibel
  • Zelflerend systeem
  • Spraakcommando’s
  • Minder kans op RSI

Meer informatie

Bij spraakherkenningssoftware fungeert de menselijke stem als interface tussen gebruiker en computer. Hoewel spraakherkenningssoftware relatief eenvoudig in gebruik is, is de technologie erachter uiterst complex. Er wordt gebruik gemaakt van ‘taalmodellering’ om de miljoenen verschillende menselijke uitingen van een taal te herkennen en te onderscheiden. Met behulp van statistische modellen wordt een inkomende geluidsstroom geanalyseerd en vervolgens geïnterpreteerd als opdrachten en dictaten. Dit proces van interpretatie heet spraakherkenning.

Werkt het ook bij verschillende accenten?

Dragon NaturallySpeaking is een voorbeeld van een sprekerafhankelijk spraakherkenningssysteem. Dragon creëert voor elke gebruiker van het systeem een stemprofiel dat informatie bevat over de unieke stemkenmerken van elke persoon, plus een aangepaste set woorden, het lexicon genaamd, en specifieke gebruikersinformatie zoals de software-instellingen en aangepaste macro’s. Wanneer gebruikers van Dragon hun gebruikersprofiel maken en trainen, beginnen ze met een standaardset met modellen die worden aangepast aan de manier waarop de gebruiker spreekt (akoestisch model) en aan het woordgebruik van de gebruiker (lexicon en bijbehorend taalmodel). Via deze aanpak wordt ingespeeld op gebruikers met verschillende accenten en spraakpatronen. De software gebruikt het aangepaste gebruikersprofiel om te raden welke woorden er worden gesproken. Elke keer als iemand Dragon gebruikt en herkenningsfouten corrigeert, wordt diens gebruikersprofiel bijgewerkt, zodat de herkenningsnauwkeurigheid alleen maar toeneemt.

Waar moeten notarissen bij de aanschaf van een soortgelijk product goed op letten? Wat zijn eventuele valkuilen?

Let op bij de systeemspecificaties voor de spraakherkenningssoftware. Deze zijn vrij veeleisend. Ook is installatie van spraakherkenningssoftware op een WTS of Citrix omgeving met Thin-Clients niet mogelijk. Hiervoor is altijd een Phat-client (Laptop of PC) nodig.

Met welke ontwikkelingen / trends moeten advocaten rekening houden? (branche, wetgeving, technologische, milieu, Arbo, etc…)
Het gebruik van spraakherkenning betekent minder contact met het toetsenbord en de muis, waardoor de kans op RSI aanzienlijk afneemt. Spraakherkenning wordt ook ingezet door mensen met dyslexie, omdat de software geen tikfouten maakt.

Voor welke kantoren is het interessant?

Het is voor ieder notariskantoor geschikt, ongeacht de grootte. Iedere juridisch professional kan gebruik maken van de oplossing.

Balieplus aanbod: € 100,- tot € 298,- korting op Dragon Professional Group.

U kunt natuurlijk ook via uw vaste IT- of softwareleverancier bestellen. Bij vermelding van uw Balieplus-aansluitnummer ontvangt u de betreffende korting.

Aanvragen
Nuance Communications: 036 5469425

Meer informatie